تامل حقوقی در علامت تجاری نوکیا در ایران

تاریخ : 1402/12/17
Kleinanlegerschutzgesetz, Crowdfunding, Finanzierungen
مالکیت فکری
نمایش ساده

گزیده جستار: آنچه در حال حاضر اِعمال ضمانت اجراهای قانونی مقرر نقض حقوق ناشی از ثبت علائم تجاری را به نفع نوکيا کورپوريشن دشوار می‌سازد عدم تمدید مدت اعتبار ثبت این علامت از تاریخ 6/ 12/ 1400 می‌باشد.

اين نوشتار در تاريخ هفدهم اسفنذ‌ماه ۱۴۰۲ در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است.

 

تامل حقوقی در علامت تجاری نوکیا در ایران

 

 

اخیراً خبری مبنی بر تولید گوشی‌های تقلبی نوکیا توسط یک شرکت داخلی، واکنش‌های بین‌المللی را برانگیخته است. سفیر فنلاند در تهران با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نسبت به این موضوع هشدار داده است. سفیر فنلاند در نامۀ خود نوشته است: «با بررسی‌های انجام‌شده مشخص می‌شود که شرکت آتیلا همراه آیهان تجارت مستقر در زرندیه واقع در استان مرکزی، اقدام به ساخت، تولید، عرضه و فروش گوشی‌های تلفن همراه با علامت تجاری نوکیا می‌نماید که برای مصرف‌کننده عادی تشخیص آن از محصولات واقعی نوکیا غیرممکن است».

 

 

معاون وزیر صمت در واکنش نامه سفیر فنلاند راجع به تولید موبایل تقلبی با نام نوکیا گفته است: «این موضوع به سازمان حمایت ارجاع داده‌شده است. البته طبق مصوبه دولت قبلی، الزام به داشتن نمایندگی رسمی برای واحد‌های تولیدی، با توجه به شرایط تحریم برداشته‌شده است. بنابراین اگر به هر دلیل، این واحد توانسته باشد طبق استاندارد‌های داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوز‌های لازم را اخذ کند، با توجه به شرایط تحریم، الزامی نیست که مدرک معتبر از سایر کشور‌ها تهیه کنند. این موضوع به وزارت ارتباطات هم اعلام شده که بررسی بیشتر صورت گیرد. با توجه به اینکه فعالیت این واحد در حوزه تولید موبایل‌های دکمه‌ای و ضمانت‌های لازم به مشتریان ارائه می‌شود، بعید است مشکلی باشد. معاون وزیر صمت در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا استفاده از نام برند خارجی تقلب محسوب می‌شود افزوده است که: «استفاده از نام برند خارجی در رابطه با این واحد تقلب نیست».

برخلاف این اظهارات معاون وزیر صمت، نقض حقوق ناشی از ثبت علائم تجاری در مواد40 و 61 قانون ثبت اختراعات، طرح­های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386، مواد 525، 529 و 530 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 و همچنین مواد 66 و 76 قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382 جرم انگاری گردیده است.

 

 

تقاضای ثبت علامت تجاری نوکیا توسط نوکيا کورپوريشن (Nokia Corporation) در روزنامه رسمی شماره 19823 مورخ 6/ 1/ 1392 براي انواع تلفن‌های همراه، تلفن‌های هوشمند و ساير وسايل الکترونيکي قابل‌حمل و دستي منتشرشده است. آگهي رسمي ثبت علامت تجاري تحت مالکیت این شرکت در روزنامه رسمی شماره 20164 مورخ 8/ 3/ 1393 منتشرشده است. در این آگهی مدت اعتبار ثبت این علامت ده سال از تاريخ 6/ 12/ 1390 الي 6/ 12/ 1400 مقررشده است.

در سایت روزنامه رسمی ج.ا.ا. آگهی دیگری مبنی بر تمدید مدت اعتبار ثبت این علامت منتشرنشده است. آنچه در حال حاضر اِعمال ضمانت اجراهای قانونی مقرر نقض حقوق ناشی از ثبت علائم تجاری را به نفع نوکيا کورپوريشن دشوار می‌سازد عدم تمدید مدت اعتبار ثبت این علامت از تاریخ 6/ 12/ 1400 می‌باشد. هر نوع تقاضای اِعمال این ضمانت اجراهای قانونی مقرر منوط به انجام تشریفات مجدد تقاضای ثبت و انتشار آگهی مالکیت علامت تجاری توسط نوکيا کورپوريشن می‌باشد.