میزگرد ضرورت‌های تحول در نظام وکالت در ایران

تاریخ : 1402/07/20
Kleinanlegerschutzgesetz, Crowdfunding, Finanzierungen
گالری نهاد وکالت
نمایش ساده

گزیده جستار: فرشید فرحناکیان؛ عضو هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، حسین قربان‌زاده؛ مشاور وزیر اقتصاد و علی میرزاخانی؛ سردبیر فردای اقتصاد در میزگردی از ضرورت‌های تحول در نظام وکالت در ایران سخن گفتند.

اين گفت‌وگو در تاريخ بیست‌ مهر‌ماه ۱402 در سایت فردای اقتصادمنتشر شده است + دانلود کامل صدا + دانلود ویدئوی کامل آن + دانلود ویدئوی کوتاه آن

 

میزگرد ضرورت‌های تحول در نظام وکالت در ایران

 

 

چرا خدمات حقوقی در ایران گران است؟ آیا محدودیت‌هایی که تاکنون برای اخذ پروانه وکالت برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی حقوق شده، ضروری است؟ چرا با وجود انتقادهایی که درباره ضرورت تحول در نظام وکالت کشور مطرح می‌شود اقدام مؤثری در این حوزه صورت نمی‌گیرد؟

ضرورت ایجاد تحول در نظام وکالت کشور مدت‌هاست که موردبحث تحلیلگران حقوقی کشور قرار دارد. بااین‌حال نه از جانب صنف و نه از جانب حاکمیت اقدام اساسی برای ایجاد چنین تحولی صورت نمی‌گیرد. البته هرازگاهی دولت یا مجلس تلاش‌هایی جهت تغییر در برخی قوانین مربوط به نظام وکالت کشور انجام می‌دهند ولی اقداماتشان اغلب از جانب وکلا و اعضای کانون وکلای سرتاسر کشور مورد اعتراض و انتقاد قرار می‌گیرد. عمدتاً انتقادها مبتنی بر این است که برخی سیاسیون تلاش دارند استقلال کانون وکلا را از بین ببرند. از سوی دیگر کانون وکلا هم متهم است که چرا خود برای رقم زدن تحولات ضروری اقدام نمی‌کند؟ بسیاری بر این باورند که با توجه به بنیه‌ی علمی موجود در کانون وکلای ایران بهتر آن است که این نهاد خود اقدام به ایجاد تحول در نظام وکالت کرده تا مجلس و دولت هر یک به دنبال تصویب قانون‌های مختلف و وصله‌پینه کردن مشکلات موجود در این عرصه نباشند

فرشید فرحناکیان؛ عضو هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، حسین قربان‌زاده؛ مشاور وزیر اقتصاد و علی میرزاخانی؛ سردبیر فردای اقتصاد در میزگردی از ضرورت‌های تحول در نظام وکالت در ایران سخن گفتند.