جایگاه قانونی رؤیت آگهی ثبت علائم تجاری آمازون و اپل در روزنامۀ رسمی

تاریخ : 1402/07/10
Kleinanlegerschutzgesetz, Crowdfunding, Finanzierungen
مالکیت فکری
نمایش ساده

گزیده جستار: ضعیف جلوه دادن کل نظام حقوق مالکیت فکری ایران به‌خاطر اتخاذ یک سیاست متفاوت در یک حوزه و تعمیم شناسایی مشروط حقوق مالکیت ادبی و هنری (Copy Right) ذینفع خارجی به دیگر حقوق مورد حمایت این نظام حقوق مالکیت صحیح نیست.

اين نوشتار در تاريخ دهم مهر‌ماه ۱۴۰۲ در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است.

 

جایگاه قانونی رؤیت

آگهی ثبت علائم تجاری آمازون و اپل

در روزنامۀ رسمی

 

 

در مورد تقاضای اخیرالانتشار ثبت علامت تجاری «آمازون»، آنچه از آگهی روزنامه رسمی برمی‌آید این است که این علامت پیش‌تر در تاریخ 23/ 4/ 1400 توسط شخص غیر ذی‌حقی ثبت‌شده است. در ادامه شرکت آمازون از طریق نمایندۀ قانونی خود هم‌زمان با اظهارنامۀ تقاضای ثبت علامت تجاری خود به ثبت قبلی این علامت اعتراض کرده است که مراتب رسیدگی خود را طبق قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب 7/ 8/ 1386 آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1/11/ 1387 طی خواهد کرد.

 

 

در مورد تقاضای اخیرالانتشار ثبت علامت تجاری «اپل»، آنچه از آگهی روزنامه رسمی برمی‌آید این است که این اظهارنامه ثبت این علامت رأساً توسط شرکت اپل به‌عنوان مالک اصلی آمریکایی آن از طریق نمایندۀ قانونی به‌عمل‌آمده است. بدیهی است اگرچه این ثبت علامت دلالت بر فعالیت عملی شرکت اپل در ایران نخواهد داشت؛ ولی نمایندۀ قانونی این شرکت به نشانی مذکور در این آگهی در صورت داشتن اجازه از آن می‌تواند مانع استفادۀ غیرقانونی علامت تجاری «اپل» در ایران گردد.

 

 

در این میان لازم به ذکر است که ضعیف جلوه دادن کل نظام حقوق مالکیت فکری ایران به‌خاطر اتخاذ یک سیاست متفاوت در یک حوزه و تعمیم شناسایی مشروط حقوق مالکیت ادبی و هنری (Copy Right) ذینفع خارجی به دیگر حقوق مورد حمایت این نظام حقوق مالکیت صحیح نیست. باید توجه داشت اتفاقاً در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی حمایت از حقوق مالکیت صنعتی (حق اختراع، علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و...) به‌عنوان بخشی دیگر از نظام حقوق مالکیت فکری اهمیت بیشتری می‌یابد که اتفاقاً قوانین ایران در حمایت از آن‌ها؛ چه برای ذینفع داخلی و چه برای ذینفع خارجی، جدی‌تر هستند.

برای درک دلیل حفظ شناسایی مشروط حقوق مالکیت ادبی و هنری (Copy Right) ذینفع خارجی نیز صرفاً یک‌لحظه تصور کنید برای ترجمه آثار در فضای تحریمی پر از تخاصم این روزها؛ با فرض امکان اخذ رضایت پدیدآورنده و ناشر خارجی، اگر قرار بود مجوز مرجع تحریم‌گذار را نیز اخذ کنیم با چه خود تحریمی مواجه می‌شدیم!